
Het zover: de Hunkeler Innovationdays. De Grafische Vakpers is erbij om verslag te doen van alle ontwikkelingen op het gebied van hoogvolume printtechnologie – met elke beursdag een Live-vanuit-Luzern-editie van de Radio Grafisch podcast.
Van 24 tot en met 27 februari vindt de 15e editie van de Hunkeler Innovationdays (HID’25) plaats met opnieuw de laatste stand van zaken in digitaal printen, automatisering en nabewerking.
De Grafische Vakpers is aanwezig in Luzern (maar we laten de tent dit keer thuis) om ook alle printprofessionals die niet naar Zwitserland kunnen komen tóch op de hoogte te houden. Dat doen we samen met onze partners HP, Canon en Ricoh.
Radio Grafisch Podcast Specials: Live vanuit Luzern




interview Onno Schiltkamp van HP over compacte en modulaire machines. (En: Heissi Marroni en print op snee!)
Interview Sander Sondaal van Ricoh over automatisering en procesintegratie
Interview met Jennifer Kolloczek van Canon Europe over inkjet en innovatie. (En: de primeur van de HID Song!)
Voorbeschouwing. Ed bezoekt de beursvloer voor de opening
Hunkeler Innovationdays 2025
- Live vanuit LuzernEind februari is het zover: de Hunkeler Innovationdays. De Grafische Vakpers is erbij om verslag te doen van alle ontwikkelingen op het gebied van hoogvolume…
- Canon: inkjet vellenpersenHet is precies tien jaar geleden dat Canon zijn eerste inkjet vellenpers uitbracht: de VarioPrint i300, die zich ontwikkelde tot de succesvolle VarioPrint iX3200 (foto).
- Ricoh: inkjet, toner en AIIn Hal 2 van HID komt bij Ricoh een reeks aan productiesystemen in actie, met de rotatieve inkjetpersen Pro VC80000 en Pro VC40000 én de…
- HP PageWide AdvantageIn Hal 1 is HP niet te missen, met de PageWide Advantage 2200 pers die in 2023 tijdens HID ook zijn Europese première beleefde en…
- Heidelberg Jetfire&FirelineHeidelberg laat tijdens HID zien dat het serieus werk maakt van digitaal drukwerk.
- Buhrs pakt groots uitHet Nederlandse Buhrs neemt voor het eerst deel aan de Hunkeler Innovationdays.
- Horizon: automatiseringBij Horizon draait het tijdens HID allemaal om productiviteit, connectiviteit en automatisering.
- Digitale veredelingDigitale veredeling heeft inmiddels ook zijn plek op HID weten te veroveren.
- Müller Martini softcoversMüller Martini, dat sinds vorig jaar eigenaar is van Hünkeler, deelt op de beursvloer de stand met Heidelberg. Dat stelt ze in staat om samen…
- Turbo-inkjet bij KodakKodak belooft tijdens HID de Europese première van zijn Prosper 7000 Turbo Press (foto), naar eigen zeggen ‘de snelste inkjetpers ter wereld’ met een ‘Turbo’-topsnelheid…
- Inkjet Printbar van FujifilmDit jaar is ook Fujifilm weer op volle kracht erbij in Luzern, na afwezigheid in 2019 en een bescheiden aanwezigheid in 2023. Centraal staat nu…
- MBO tassenvouwmachineMBO (onderdeel van Komori) grijpt HID aan voor demonstraties van de nieuwe MBO M9 tassenvouwmachine.
- Screen: snellere inkjetpersScreen behoort tot de vaste HID-gasten. De Japanse fabrikant belooft de première van de Truepress Jet 520NX-AD in Luzern.
- Software en workflowDigitale printproductiestraten zoals die in Luzern straks opgesteld staan, vergen veelzijdige software en workflows.
- On demand boekproductiesHet Italiaanse Meccanotecnica laat in Hal 1 zijn Universe Web en de Universe Sheet-fed in actie komen.
Radio Grafisch Drupa Specials
- Radio Grafisch: Four Pees zet workflow op de Drupa-kaartTom Peire (foto links) is vastbesloten om zijn stempel te drukken op het Drupa Next Age (DNA) onderdeel van Drupa. Met de presentatie van het…
- Radio Grafisch: Drupa is dé gelegenheid om je door Ricoh te laten inspirerenSander Sondaal (foto, links) en Huib Kolen (rechts) van Ricoh merken dat er in grafisch Nederland een positieve buzz rond Drupa heerst. De beurs heeft…
- Radio Grafisch: Geen eigen Drupa-stand, toch overal de inkten van hubergroupJörgen Rietveld van hubergroup (foto, rechts) komt zeker naar Düsseldorf – al vraagt hij zich hardop af of de sector misschien beter zou kunnen investeren…
- Radio Grafisch: Amstel Graphics gaat kilometers maken in DüsseldorfJan en Ian Ceelen (beiden links op de foto) van Amstel Graphics gaan met hun team kilometers maken tijdens Drupa.
- Radio Grafisch: Canon komt met eigen koppen naar DrupaBeurstijger Frank Huigen van Canon (rechts op de foto) loopt zich – letterlijk – al weken warm voor Drupa.
- Radio Grafisch: Hoe HP moeiteloos een hele hal vultOnno Schiltkamp van HP verheugt zich op zijn tweede Drupa. Opnieuw is de volledige Hal 17 het domein van HP.